Dubrovnik – Sarajevo 23. september – 1. oktober 2017

Balkan bicycle adventure.
Lande: # 7
Natter: # 8
Dage: # 9
Kilometer cyklet: 1062,23
Timers cykling: 49:20
Antal tunneler: 63
Regnvejr: 2 timer
Punkeringer: 2

23/09/2017

Dag 1 (61): Dubrovnik lufthavn (Kroatien) – (Dubrovnik) – Gurda (Kroatien)

Kilometer: 56,83
Tid: 2:24:21
Højdemeter: 734
Gennemsnit: 23,6
Vejret: 21 grader, sol, ingen vind. Perfekt cykel vejr.

Større byer er en dårlig kombi når jeg er på cykelferie. Det spiller bare ikke. Hvor skal cyklen stå, hvad med bagagen, der er for mange biler, og for mange turister på et alt for lille sted. Sådan en oplevelse blev Dubrovnik også. Byen er meget fin, bare ikke på en cykelferie.

Gurda, derimod er en lille flække. Her er meget fint, der sker ikke en skid andet end der er nogle børn der leger. Her sover jeg for natten. Der er meget trafik, inkl.busser på det sydligste af kroatiens kyst. Men det går. Cypresser, oliven, bjerge og cikader.

Currency kuna (HRK)
Area 56,542km²
Population 4,493,312 (July 2007 estimate)
Language Croatian 96%, other 4% (including Serbian, Italian, Hungarian, Czech, Slovak, and German)
Religion Roman Catholic 87.8%, Orthodox 4.4%, Muslim 1.3%, other Christian 0.4%, others and unknown 6.1%

24/09/2017

Dag 2 (62): Gurda (Kroatien) – Ulcinj (Montenegro)

Kilometer: 152.70
Tid: 6:47:32
Højdemeter: 1819
Gennemsnit: 22,5
Vejret: Sol, herefter skyet. 20 grader. Ingen vind
Tunneler: 7

8,5 kilometer, så er jeg ude af Kroatien og cykler ind i Montenegro. Her starter jeg lige på og hårdt med Bay of Kotor. Jeg kan lige så godt sige det som det er, der er ret fint her ved fjorden og langs kysten af Montenegro. Cykler rundt med fjorden og springer ikke over hvor gærdet er laves og tager ikke smutvejen med færgen. Det var en god ide. Azurblå vand og charmerende byer, sol og 20 grader. Herceg Novi, Perast, Kotor og kirken på en lillebitte ø “Our Lady of the Rocks” Cykler gennem 7 små tunneler, men 2 lange undgår jeg ved at tage de gamle bjergveje. Udsigten må siges at være bedre end i tunnelerne. Et kort stykke er der stigningsprocenter på 18% (!) Efter et kedelig stykke kommer jeg ud til kysten ved Budva og følger kysten til Bar. Forbi det sceniske resort på en lille ø, Aman Sveti. Efter Bar tynder det ud i bebyggelser og biltrafikken (puha) til jeg ankommer til Ulcinj hvor jeg overnatter.

Currency Euro (EUR)
Area 13,812 sq km
Population 684,736 (July 2007 est.)
Language Montenegrin
Religion Orthodox Christian 74%, Muslim 17%

25/09/2017

Dag 3 (63): Ulcinj (Montenegro) – Burrel (Albanien)

Kilometer: 134,09
Tid: 6:05:26
Højdemeter: 1020
Gennemsnit: 22,0
Vejret: Regn senere tørvejr. 18 grader. Kedeligt vejr.
Tunneler: 3

Venter til kl. 10, regnen vil ikke stoppe og jeg kan ikke vente mere. 2 timer i regnvejr før det bliver tørvejr, men skyet. Krydser grænsen mellem Montenegro og Albanien, fræk som en slagterhund og springer køen over, så jeg ikke skal stå og vente i regnen. Alt for mange biler og intet at se de første mange kilometer af Albanien. Men de sidste 35 kilometer er i de Albanske bjerge af gammel bjergvej. Det er meget fint. Jeg har trætte ben men klare den dog til Burrel.
Med bjergene er granatæbler, citroner, figner og vindruer også forsvundet. Til gengæld var der en sur hyrdehund. Jeg har sten i lommen, men jeg har ikke haft brug for dem endnu.

Currency Lek (ALL)
Area 28,748km²
Population 3,600,523 (July 2007 est.)
Language Albanian (There are two dialects: Gheg and Tosk)
Religion Muslim 56%, Christian 34%, Non-religious (Atheist, Agnostic or Deist) 10%

26/09/2017

Dag 4 (64): Burrel (Abanien) – Gostivar (Makedonien)

Kilometer: 143,89
Tid: 7:01:47
Højdemeter: 2028
Gennemsnit: 20,5
Vejret: Først sol, så skyet. 20 grader.

Burrel ligger på bjergkammen og ikke som oftest hvor byerne ligger nede i dalen. Det giver en fabelagtig god udsigt fra hotellet, med solopgang og skyer nede i dalen. Skal man have husdyr her på landet i Albanien er hittet æsler, hunde, køer og høns. I alle små landsbyer går det vist efter konceptet, mændene lever på gaden, kvinderne lever i hjemmet. Der er utrolig mange folk på gaden. Jeg kører på små bjergveje til jeg kommer til grænsen til Makedonien. Kommer hurtigt igennem grænsekontrollen. Moskeerne er fortsat flere end kirkerne. Kort inde i Makedonien ruller jeg ind i national parken Mavrovo. Her går det op og op og op. Kører langs en elv hele vejen, så stigningsprocenterne er ikke høje. Her er bjerge og skov. Fint er her. Makedoniens højeste bjerg ligger her også med 2,764 meter. Derudover er der det bedste skispotssted på Balkan. Ved den inddæmmede Lake Mavrovo er jeg noget toppen. Herefter er der en super fint 17 (!) kilometers nedkørsel til Gostivar. Ok, jeg indrømme, det er bare mere motiverende at være af sted i solskin og 20 grader, end regn og 10 grader. De næste dage ser ikke lovende ud med det angår.

Se alle overnatningssteder her

Currency Macedonian Denar
Area 25 713 sq km
Population 2.107 million (2013 estimates)
Language Macedonian 66%, Albanian 23%, Croatian 3%, Slovene 2%, other 4%
Religion Orthodox 64%, Muslim 30%, Roman catholic 3% and Jewish 3%

27/09/2017

Dag 5 (65): Gostivar (Makedonien) – Pristina (Kosovo)

Kilometer: 133,55
Tid: 6:30
Højdemeter: 1070
Gennemsnit: 21,3
Vejret: Overskyet, halvkold. 15 grader.
Tunnel: 1

Det småregner da jeg triller ud af Gositvar, men ellers er det let cykling. Fladt landbrugsjord. Men efter 25 kilometer og byen Tetova går det stille og roligt op på dagens eneste stigning. Jeg krydser grænsen til Kosovo uden problemer ( jeg er den eneste “kunde”) I Kosovo starter nedkørslen som er ekstra spændende fordi vejen er våd, og det er meget tåget. Specielt skift mellem skygge under træerne og ud hvor der er mere lys og den anden vej. Det føles som at køre ind i en mur. Det er helt hjemmeligt med bøgeskov. Herefter kommer et stykke vej der er så mudret med meget fin pludrer (de er ved at anlægge motorvej) at jeg og cyklen var brun fra top til tå. Herefter var det bare derud af. Forsøger at finde veje med mindre trafik, men det lykkes ikke helt. Jeg entréer Pristina på en 6 sporet vej. Hotelfader giver mig lov til at tage cyklen med ind på værelset selvom den ikke er for køn med alt mudret. Han mener til gengæld at det må være en billig gammel cykel.. hehe. Får gået lidt rundt og set byen, som overrasker positivt.

Currency Kosovo: Euro (€)
Area 10,887 km²
Population 2,126,708
Language Official: Albanian 95%, Serbian 3%
Regionally Spoken: Turkish, Romany
Religion Muslim 95%, Orthodox 4%, Roman Catholic 1%

28/09/2017

Dag 6 (66): Pristina (Kosovo) – Rozaja (Montenegro) (1081 moh)

Kilometer: 133,88
Tid: 6:35:48
Højdemeter: 1994
Gennemsnit: 20,3
Vejret: Tørt, selvom de have lovet regn, puha. Skyer og 15 grader.

Valget stod mellem at tage den cykel venlige rute som goggle maps og maps.me forslog, eller tage den hurtigere store vej. Ulempe ved den stor vej er bilerne og ved den lille vej, at den er svær at følge plus større risiko for sure hunde. Det blev den store vej, som viste sig at være en 4 sporet vej, men med et 2 meter bredt nødspor lige til mig. Perfekt. Senere blev vejen 2 sporet, men da var der ikke meget trafik tilbage. Jeg syntes jeg tog det rigtige valg. I Peje, hvor landet stolthed, Peja pilsneren bliver brygget, stopper de flade veje. Herfra går det op i 2 timer lige op i skyerne, helt bogstaveligt talt. Hårnålesving efter hårnålesving. 3 – 4 kilometer fra toppen er grænseovergangen til Montenegro. Kølig men meget flot nedkørsel til Rozaja. Her overnatter jeg noget af et primitiv sted.

Currency Euro (EUR)
Area 13,812 sq km
Population 684,736 (July 2007 est.)
Language Montenegrin
Religion Orthodox Christian 74%, Muslim 17%

29/09/2017

Dag 7 (67): Razaja (Montenegro) (1081 moh) – Pripoj (Serbien)

Kilometer: 138,34
Tid: 5:58:05
Højdemeter: 884
Gennemsnit: 23,2
Vejret: Overskyet. 9 – 18 grader (alt efter højden)
Tunneler: 9

Det er et rustikt sted jeg overnatter. Opvarmningen forgår med brændeovn. Morgenmaden består af cowboykaffe og 2 stykker hvidt brød med en pakke syltetøj og en pakke honning. Bum. Starter dagen med en lille opstigning. Det er fint da det kun er 9 grader her i bjergene og jeg derfor få varmen. Efter en 1 kilometer lang tunnel går det nærmest nedad hele dagen. Sådan føles det, men jeg kan se på min computer at det også har gået lidt op. Ved grænsen mellem Montenegro og Serbien triller jeg ind i lidt en overraskelse. En kløft, måske med navnet “Kumanička Klisura” Flot er her i hvert fald med floden, de høje kløft-sider, efterårs farverne på træerne og togbanen der går fra Bar til Beograd gennem ikke mindre end 254 tunneler og 435 broer. Den serbiske grænseovergang var den jeg var mest spændt på da man ikke kan tage fra et 3. parts land ind i Kosovo og videre til Serbien, da Serbien ikke godkender Kosovos ydregrænser. Derfor er jeg cyklet en omvej over Montenegro. Men jeg var ikke helt sikker på at det var ok at tage denne vej, men det gik fint uden problemer. Overnatter i Pripoj i Serbien. Her er det  brændekomfuret der giver varmen i min lejlighed i et hus lidt udenfor byen.

Currency Serbian Dinar (RSD)
Area 88,361 sq km
Population 9,778,991
Language Serbian 90.1% (official), Hungarian 3.8%, Romany (Gypsy) 1.1%, other 4.1%, unknown 0.9% (2002 census)
note: Romanian, Hungarian, Slovak, Ukrainian, and Croatian all official in Vojvodina
Religion Orthodox Christian 84%, Muslim 3%, Roman Catholic 5%, Protestant 1%, other 7%

30/09/2017

Dag 8 (68): Pripoj (Serbien) – Sarajevo (Bosnien-Hercegovina)

Kongeetapen!
Kilometer: 168,95
Tid: 8:00:02
Højdemeter: 2007
Gennemsnit: 21,1
Vejret: Sol og skyer. 16 grader. Svag vind (som under hele turen)
Tunneler: 43 (dags rekord)

Kommer ud af Serbien efter 11 kilometer. Det er bjergterræn hele dagen. De første mange kilometer er der nærmest Alpe stemning med bjælkehytter, lugten af røg fra brændeovnene, køer på markerne (ko bjælder), blomster. På de små marker er der peberfrugter, hvidkål og majs. Af og til drøner der en Yugo forbi. Troede ikke at der ville være bjerge hele dagen, men det var der. Heldigvis følges kløfterne meget af vejen. Det er sidste cykeldag og det er kongeetapen. Jeg kan godt mærke at jeg er ved at være træt. Der står heste i vejkanten, som lastbilerne drøner forbi med 1 meter mellemrum. Men når jeg kommer cyklende går de helt amok og vender bagbenene mod mig. Hvad sker der? Cykler gennem hele Sarajevo for at komme til gæstehuset. Her er fint men jeg må straks ud og se på byen. Jeg tager sporvognen ind til centrum. Går langs floden og ser latin broen (1.verdenskrig) spiser hofretten her, cevap. Det er lørdag aften, og jeg syntes der er lige rigeligt med hvalpe i byen i aften, så far tager hjem med sporvognen igen. Vi står som sild en tønde. Sporvognen må have 47 siddende og 171 stående personer med og det passer nok meget godt. Sporvognen ligner en fra 50erne.

Currency Convertible Mark (BAM)
Area 51,129 sq km
Population 3,531,159 (2013.)
Language Bosnian, Serbian, Croatian
Religion Muslims 50.7%, Orthodox Christians 30.75%, Roman Catholics 15.19%, others 3.36%

01/10/2017

Dag 9 (69): Sarajevo (Bosnien-Hercegovina) Farum (Danmark)

Står op kl. 4 for at flyve hjem. Lander kl. 10:30 i København med mellemlanding i Zagrad (Kroatien) Det er med at få noget ud af dagen :-)


Efterskrift / miljø.
Langs vejene i alle 7 lande som jeg har besøgt ligger der dåser, flasker, chipsposer og så videre. Der har været ganske få tilfælde hvor dette ikke har været tilfældet og nok mest fordi vejene ikke har været så trafikeret. Nogen steder er der droppet affald så det ligner lossepladser. Det har været sommer nu og mange bække, åer er tomme for vand. Men de er fyldt med affald. Ser ud til at restauranter og private smider deres affald i disse. Bunker af papkasser og skald i almindelighed. Når det bliver vinter skyldes det ud i havet. Man kan se det langs floderne. Der hænger skrald (plastik stykker) fast i træerne hvor der er lave grene over floderne. Balkan har en af verdens flotteste kyststrækninger, med det mest klare og azurblå vand. Det er her alt affaldet ender! Det er mig en gåde. Det er Europa. Det er det 21. århundrede. Trist. Få nu styr på det! Balkan har så stor naturskønhed. Det er stille ved at blive ødelagt.

Comments are closed.