Hirtshals – Stavanger. 01 – 08 juli 2012

01/07/2012
Hirtshals (DK) – Säve (SE)
– En lang dag

Som traditionen næsten er blevet, er den første dag lang på årets cykelferie. Jeg startede hvor jeg slap sidste år – nemlig Hirtshals. Dagens plan er skrap og alt skal klappe hvis det skal gå op i en højere enhed. Lad mig afsløre med det samme at planen lykkes. Stod op kl. 04:15. De første 8 timers transporttid bestod i S-tog, Intercitytog, togbus, lokalbane. Hvis det var forretten, var hovedretten 50 kilometer cykling til Frederikshavn fra Hirtshals for at nå færgen til den anden side af Kattegat – Gøteborg – Sverige. 2 timer er min deadline og færgeafgang – når det på 1:57 – puha så er jeg i gang. Flot cykling nord for Sindal med de gamle graner. Der er bakker i Nordjylland og byen Bjergby skal passeres. Har blikket stift rettet mod den blågrå asfalttunge og er koncentreret om at nå målet. Desserten er en 2 timers sejltur med hurtigruten til Gøteborg.

Natmaden er at slippe ud af Gøteborg og finde et sted at slå telt op. Det er nyt for mig med allemandsretten og jeg har sat en deadline klokken 19:30 hvor jeg vil gå i panik hvis jeg ikke har fundet et sted at slå teltet op. Det er ikke let og alt virker privat så tæt på Gøteborg. Til sidst finder jeg et sted. Mit kort over Sverige er elendigt men gratis fra en tankstation. De svenske myg er ikke særlige civiliserede og glemmer at sige tak for aftensmad.

Trip: 72 kilometer
Pedal tid: 3:17
Gennemsnits fart: 21,81 kilometer i timen
Max hastighed: 43,92 kilometer i timen
Ømme ben: 3/5

02/07/2012
Säve (SE)– Lyskile (SE)
– Sverige

Dagen starter med umotiverede ben og landskab. Byen Kungülv er første lyspunkt med Bohus fæstningen ved den gamle norske grænse. Derefter bliver både ben og landskab mere motiverede.

Ved Stenungsund cykler jeg ud til den svenske skærgårdskyst. Fin natur og flotte broer hvor udsigten er slående over øerne vest for byen som jeg efterfølgende cykler ud på.

Jeg har kun det latterlige kort over Sverige fra tankstationen og må stoppe ved alle infotavler for at finde den videre vej frem. Ved en af tavlerne ser jeg potentiellet for at skyde genvej. Der sejler en færge over Gullmarn mod Lyskile. Jeg har ingen kontanter og stopper derfor på en lille campingplads. Der køber jeg noget – billigt – en cola – og hæver over. Den uge pige i kiosken syntes hvis jeg var lidt mærkelig med den adfærd. Færgen kostede ikke noget men flot break.

Jeg har opsat mit telt i en lysning i skoven nord for Lyskile. Tidsplanen er stram for at nå Norge i morgen.

Trip: 107 kilometer
Pedal tid: 5:36
Gennemsnits fart: 19,05 kilometer i timen
Max hastighed: 45,16 kilometer i timen
Ømme ben: 3/5

03/07/2012
Lyskile (SE)– Halden (N)
– E6 N

Flot dag, svært at forestille sig mere. Sol fra morgen til aften.
Fra begyndelsen –
Første mission er skærgården. Men før jeg kommer dertil møder jeg et skilt til helleristninger. De gamle tegninger har jeg længe gerne ville se så jeg drejer fra og følger skiltene – spændende.

Meget flot tur først med Slotte. En lille kystby med en flot bugt. Dernæst mod Hamburgsund med de flotte røde huse på pæle langs en vig. På den lille ø ligger en kirke flot.

Videre mod favoritten Fjällbacken som emmer af sommerferie stemning mellem de flotte træhuse op af fjeldet. Folk spiser is eller slentre sig en tur gennem den hyggelige by. Husene i denne del af Sverige er ikke røde som jeg havde forestillede mig men hvide.

Sidste badeby ved den svenske skærgård bliver Grebbberstad som også er fin men det er svært at komme efter favoritten Fjällbacken. Kæmper mig op af bakken ud af Grebbberstad med svenske jordbær mellem tænderne. Følger E6 et langt stykke. En stor og bred spøgelsesvej hvor alt er lukket og slukket. Frekvensen af biler er lav efter motorvejen har taget over.

Dagens finale bliver noget kringlet i Lommeland mod Norge. Grusveje og bakker. Vejvalg efter sol og vindretning da mit kort ikke har detaljerne med. Blomsterne grøftekanter. Forførende kurver på vejene. Landskabet næsten magisk med torden mod øst og sol med vest.

Sover i telt men ser ingen elge som advarselsskiltende langs vejen hævder, men jeg ser dog en hjort.

Insekter i
Øjne: 5
Næse: 1
Mund: 1
Ører: 0

Trip: 133 kilometer
Pedal tid: 7:09
Gennemsnits fart: 18,64 kilometer i timen – alt fra 50 kilometer ned af bakke til 4 kilometer i timen på gåben i Fjällbacken
Max hastighed: 50,66 kilometer i timen
Ømme ben: 4/5 – Mange kilometer og mange bakker

04/07/2012
Halden (N)– Skien (N)
– Vanvittige 162 kilometer

En duft af fyr spreder sig i min lille camp da solstrålerne rammer. Det bliver en god dag. Stopper efter 5 kilometer ved en tank og køber et kort over Norge og en kop kaffe. Af læring har jeg købt et kort der er meget detaljeret – men også meget stort, ja jeg tror det er 1.5 X 1.5 meter og lidt vanskelig at håndtere på cyklen – uholdbart. Da jeg skal på det lille hus ved tanken kommer der en bus fyldt med kinesere som alle går målrettet mod toiletbygningen – pis. De er nu meget søde og interesserede. Skriver lidt noter imens jeg drikke kaffe. Duften af hybenroser. Sol. Det bliver en god dag.

Følger rute 118 til jeg træffer færgelejet i Moss – 55 km på kontoen. Jeg har gode ben i dag. Flot sejltur over Oslofjorden.

Fortsætter på rute 306 som er et hit. Her er meget flot, men det er også hårdt. Vejen går på tværs af dalene så det bliver til mange højdemeter i dag.

Høyjord stavkirke hvor lugten af tjærede vægge er overvældende.

Kræfterne er ved at være brugt da jeg møder et skilt med at vejen er stejl, smal og med mange sving, opad igen. Maven knurrer men jeg har ikke set en butik i 60 kilometer. Campingpladsen ved Solvika som er udtænkt som dagens mål ligner mange andre norske campingpladser. Intet vådt eller tørt. På cyklen igen og videre mod Skien hvor jeg finder en latterlig campingplads. Selv det at tage et bad koster penge, 10 norske kroner for 3 minutter. Ellers er her bare en græsplæne.

Overvejer nu alligevel camping i morgen igen men måske jeg bare skal trække raketten ind i skoven igen og lave en lille camp. Er træt og sover hurtig efter en kort gåtur. Rislende bække, sang fra viber, duft af kaprifolie, frisk fjeldduft er nogle af indtrykkene jeg falder hen til.

Trip: Vanvittige 162 kilometer
Pedal tid: 8:43 drejede pedalerne
Gennemsnits fart: 18,59 kilometer i timen
Max hastighed: 54,17 kilometer i timen med løs grus rundt i svingene.
Ømme ben: 4½/5

Skien (N)– Dalen (N)
– Telemarkskanalen

Der er ikke noget fladbanetons i Norge, ingen gratis kilometer her. Der er skovjordbær og et brun egern i grøftekanten. Duften af hø, duften af fyr. Varmedis over asfaltslangen. Gåsehud over alle de flotte udsigter. Den ene tager bare den næste hele dagen. Lyden af ko (får) bjælder. Brusende vandløb. Startede til morgen i Skien hvor den 105 kilometer lange vandvej Telemarkskanalen også starter. Jeg har fulgt kanalen hele dagen til dens ende i Dalen. Flot, flot dag.  En god gammeldags udfordring har jeg svært ved at sige nej til, så det er en god følelse at nappe kanalen på en dag. Når først cirkushesten har lugtet savsmulden…

Dagens helt vilde nedkørsel var til Bandaksli. Jeg tror der var 20 sving, nogle hårnålesving. Dyb koncentration. Propper i ørerne. Dagens hårdeste opkørsel var de 9 hårnålesving på Telemarkvejen ved Vrådal. Der bliver luftet godt ud i lungerne.

Kongeetapen venter i morgen. Jeg skal videre til Lysefjorden. Husk mad – i dag har jeg fulgt skiltende mod Kilen i 20 kilometer for at finde 5 huse og ingen købmand. Havde nok forventet lidt mere. Jeg blev døbt i dag da jeg kom igennem min første fjeldtunnel på cykel.

Trip: 134 kilometer
Pedal tid: 7:33
Gennemsnits fart: 17,33 kilometer i timen
Max hastighed: 53,64 kilometer i timen
Ømme ben: 4/5

06/07/2012
Dalen (N)– Suleskar (N)
– Op af bakke!

Efter 6 polarbrød er jeg klar til dagens strabadser som bliver noget i retningen af op-ned-op-ned. Det lyder da let nok. 12 kilometer op af bakke – godmorgen, så er man ligesom i gang. Sveden drypper, sne på fjeldet. Vejen snor sig forvreden imellem de 800 meter høje fjeld toppe.

Den efterfølgende 7 kilometer lange nedkørsel mod Valle i Setesdalen er hel suveræn. Ja faktisk glemmer jeg helt at jeg har pebet lidt i dag. Tårnene triller ned af kinderne med 60 kilometer i timen. Stopper ved Valle motel for at få lidt at spise. Der er kun en ting på menuen og det er buffet inkl. kage. Lige noget for en sulten turcyklist. Lang tid siden jeg har fået ordenligt mad. Maven og benene må deles om ressourcerne efterfølgende og det går okay.

Opover Urvassheia. Op-op-op, tænk positivt Asger. Jeg har 750 gram vand og 200 gram gulerødder mindre på cyklen end ved sidste stigning. Tænk positivt, op-op. Christiania cyklen bliver fjerlet når jeg kommer hjem. Op-op.

Moderjord har haft grovspartlen fremme da hun spartlede Norge. Flot flot. Landskabet har fået en hak mere på alle tangenter i dag, højere, vildere.

Den hvide stribe er mit stof. Nogen gange er den der, andre gange er den optaget. Det sker at den er fragmenteret eller ruflet. Nogen gange er den der slet ikke. Men en ting er sikkert – den kommer altid igen. Mit stof.

1050 meter over havet. Startede ved 70 meter over havet i morges. Jeg kunne cykle til verdens ende. Der har været feststemning i eftermiddag.

Trip: 115 kilometer
Pedal tid: 6:49
Gennemsnits fart: 16,81 kilometer i timen
Max hastighed: 68,40 kilometer i timen!!!!! Jeg kørte lige så stærkt som bilerne nedad.
Ømme ben: 4/5

07/07/2012
Suleskar (N)– Botne (N)
– Troldsk

Regndråber mod teltdugen hele natten. Lyden stopper præcis kl. 6 da mobiluret ringer. Jeg har en plan. Cykler mod Lysboth og møder hurtigt dette skilt.

29 km til Lysebotn. Vegen faller ca. 800 m. på de siste 8 km. Den har 32 krappe slynger, og en 1100 m lang tunnel som dreier 340° Kjøring med campingvogn frarådes. God tur – Kjør forsiktig.

Op, op, regn, op. 950 meter over havet. Stopper op før nedkørslen. Det er visuelt guf. Ned gennem alle hårnålesvingene og tunnelen til bunden af Lysefjorden. Flotte udsigter.

Færgen op gennem Lysefjorden går først kl. 12, mod kl. 10 som jeg troede. Jeg har god tid. Drikker kaffe og får lidt rejsesnak. Troldsk er vejret i dag som det siges på norsk. Lave skyer og meget fotogent.

Ser overrasket sæler fra færgen, de har et godt liv her. Uha det er toppen af poppen – Lysefjorden. Meget fin sejltur med færgen som er en mellemting mellem en bilfærge og en guidet tur. Specielt en anekdote syntes jeg var god. På nogle bestemte gårde langs fjorden havde de bundet børnene fast med reb når de legede for at de ikke skulle falde ned af fjeldet og ned i fjorden.

Står af færgen ved Forsand da dagen slet ikke er færdig endnu. Cykler op mod Prækestolen.

Det begynder at regne. Skal det regne når jeg kører opad i dag? Jeg kommer til centeret ved bunden af vandrestien til Prækestolen og låser cyklen fast. Beder til at ingen tager min bagage. Transformere mig fra turcyklist til vandrer på få minutter. Er sulten men det må vente – afsted op mod Prækestolen.

Det regner. Regnen har overrasket de der er på vej ned fra Prækestolen. Specielt ses det tydelig hos pigerne. Det er blandende bolsjer! Regnen forsvinder da jeg når toppen og et flygtigt solstrejf kigger forbi. Med fare for at gentage mig selv i en uendelighed er her utrolig flot.

Du skal Asger, kom nu. Men.. Ikke noget men, er du en tøs? Jamen… Ikke noget jamen. Hvad vil du sige til drengene? Jeg må se min frygt i øjnene. Store vertikale drop uden gelænder er ikke min kernekompetence. Kom nu – kom nu. Jeg gjorde det – 604 meter fra næsetip til vandoverfladen. Yes.

Dovenskaben er kommet snigende og nu slår jeg telt op og sover kun 10 meter fra vejen. Men også kun 10 meter fra fjord vandkanten til den anden side.

Jeg ved ikke om jeg når Stavanger i morgen før mit fly skal have luft under vingerne. Det vil ellers være godt med lidt byliv. Ja øjnene er ved at gøre ondt af alt den flotte natur og de skulle jo nådigt poppe ud af hovedet.

Trip: 57 kilometer + 8 kilometer vandring
Pedal tid: 3:38
Gennemsnits fart: 15,73 kilometer i timen
Max hastighed: 57,00 kilometer i timen
Ømme ben: 2/5

08/07/2012
Botne (N)– Stavanger (N)
– Farvel til Lysefjorden og goddag byliv

Bitte små fluer der bider. Træls. Hurtig lejr sammenpakning. Stopper og ser det sidste view over Lysefjorden mens jeg sidder på et autoværn og spiser en bid brød. Lysefjorden – du vil ikke blive glemt.

Roligt tempo mod Sandnes.

Jeg kigger lige forbi den cykelbutik som jeg havde sendt en mail til angående en kasse til hjemtransport af cyklen uden svar. Men jeg er ikke heldig. Ideen blomster om at cykle ned og tjekke Stavanger ud selvom det er en omvej på 40 kilometer. Dårlig kombination med at cykle, finde vej og spise norske jordbær på samme tid. Multitasking må stoppe. Kompakt men hyggeligt gammelt centrum. Kig til Nordsøen fra en ny vinkel. Rart med lidt byliv. Den friske fjeldduft bliver hurtig udskiftet med frisk havduft.

Sol og 17 grader. En fin af slutning på en god ferie.