Aalesund – Bodø 20 – 29 juni 2014

20/06/2014
Ålesund (N) – Fjellstova (N)
– Perfekt start

Alt klappede. Cyklen kom med flyet. Cyklen var i perfekt stand. Alt bagage var med flyet. Hurtig samling af cyklen og trillede ud af Ålesund.

Ålesund

Her er tung trafik. Vælger en lille vej langs en fjord. Her er meget fint og næsten ingen trafik. Jeg stopper og ligger cyklen ned for at holde en lille pause. En ung gut med kasket i en blå bil stopper og spørger om alt er OK. Ja alt er OK. Velkommen til Norge.

DSC_0214DSC_0217Dagens sidste kilometer bliver brugt op af bakke – op i fjeldet. Heroppe ligger der en campingplads som jeg vil sove på i nat. Den lyshårende midaldrende dame i receptionen spørger om jeg nu er sikker på at jeg vil ligge i telt? Ja det er jeg da. Hun fortsætter med at det har sneet på fjeld toppende sidste nat. Campingpladsen er næsten øde. Natten i 350 meter over havet foregår helt udramatisk.

Kilometer: 54,9
Tid: 2:50
Højdemeter: 812
Gennemsnitfart: 19,4
Vejret: 10⁰ C og skyet

21/06/2014
Fjellstova (N) – Valsøyfjord (N)
– 3000 kilometer!

DSC_0223 - Kopi

Da jeg forlader campingpladsen får jeg 25 kroners rabat da jeg er årets første gæst i telt.

DSC_0228 - Kopi DSC_0229 - KopiSejltur til Molde hvor jeg stopper på turistkontoret for at låne internettet. Min telefon virker ikke i udlandet og det må fikses. På rådhustorvet overfor er der flerkulturel festival.

DSC_0241 - Kopi DSC_0242 - Kopi DSC_0244 - KopiDer er vel 25 boder fra hver deres land hvor der kan købes mad fra de respektive lande. En stor scene er sat op hvor alle glade amatører kan få lov til at optræde på alverdens sprog. Jeg er våd og kold og sætter mig op på cyklen og triller videre for at få varmen. Kombinationen af kulde og regn er svær at håndtere. Hver for sig er vejrfænomenerne mere håndterebare men sammen er det en hård cocktail for en turcyklist. Specielt på dagens 2 færgeoverfarter er jeg hårdt ramt med mit våde cykeltøj. Der går lidt tid før musklerne bliver kolde i ventetiden til færgerne kommer, men det bliver de og jeg ryster som et espeløv. Det er overhovedet ikke sjovt og humøret er ikke på toppen. Heldigvis er løsningen nær. Op på cyklen igen og få varmen. Det bliver ikke til mange pauser. Nordmændene tager det ikke så tungt. De både lurer i haven og står og lystfisker i den silende regn. Jeg holder en frokostpause under et halvtag i dagens eneste haglbyge. Jeg sidder og tænker på en teori efter jeg efterhånden har cyklet nogle tusind kilometer i Norge. Jo længere nordpå desto færre elbiler (der er rigtig mange i Norge) og desto flere Thai-koner (der er rigtig mange i Norge) Holder teorien? Måske? Jeg svæver mellem at slå teltet op i skoven og campingpladsen. Der er ikke noget overskud og da jeg kommer forbi en campingplads er valget ikke svært. Jeg slår teltet op imens det regner med skomagerdrenge. En dag med flot natur og 3000 cykelkilometer fra Farum. Se snapshots fra hver 100 kilometer jeg har cyklet her

DSC_0248 - Kopi DSC_0251 - Kopi DSC_0255 DSC_0257

Kilometer: 115
Tid: 4:45
Vejret: 10 – 12⁰ C Lidt sol, meget regn

22/06/2014
Valsøyfjord (N) – Ved Flakk (N)
– Trondheim

Mit tøj er vådt, teltet er vådt, cyklen er våd. Det kræver noget at overbevise mig selv om at nu er det nu og komme ud af soveposen og pakke teltet sammen. Det bare regner og regner. Asfalten er våd. De flotte blomster med de hvide skærme i grøftekanten er fyldt med vægten af dråber så de kan kollapse hvornår det skal være. De små bække og vandfald har pustet sig gevaldigt op og har forøget deres vandmængde voldsomt.

DSC_0264 DSC_0266 DSC_0267 DSC_0270 DSC_0271 Klokken 12 falder de sidste dråber for nu (der kom flere om aften) Tøjet bliver langsomt tørt. Flottest er landskabet der hvor benene kan mærkes og sveden kommer frem. I højderne belønnes arbejdet med flotte udsigter og gode nedkørsler. Dagens mål nås sidst på eftermiddagen. Trondheim. Hyggelig by(-kerne) flot katedral. Det koster 70 kroner at komme ind i katedralen og da der ikke må tages billeder derinde afgøre det spørgsmål om jeg skal ind og se den. Det bliver til en spadseretur rundt om den i stedet. Der er fine caféer i den gamle bykerne hvor der er træhuse i røde, gule og blå farver. Jeg har ikke den store trang til at udforske byen og triller hurtigt ud og finder mig et sted at slå teltet op.

DSC_0276 DSC_0277 DSC_0284 DSC_0289 DSC_0297

Kilometer: 135
Tid: 6:45
Højdemeter: 1460
Gennemsnitfart: 20
Vejret: Regn, regn og regn

23/06/2014
Ved Flakk (N) – Holmset (N)
– Midsommer på campingpladsen

De 12 timers søvn har løftet humøret. Jeg er klar på nye udfordringer igen. Cykler 1 kilometer til færgen over Flakkfjorden. Færgen sejler med det samme. Kaffe på færgen.

DSC_0307 DSC_0312 DSC_0315Rute 82 er spærret og det betyder en omvej for mig som jeg ikke selv har valgt. Det er hårdt at kigge på kompasretningen der peger i den modsatte retning af hvor jeg skal hen. Der er lækker cykling langs først Verrasund og derefter videre langs bredden af Beitstadfjorden. En let kurperet rute med mange flotte udsigter indtil byen Malm.

DSC_0326 DSC_0332 DSC_0334 DSC_0340Byen har været sigtekorn hele dagen. Det er godt at have et mål at cykle efter som er lidt mere nært end 800 kilometer væk. Byen har ikke meget at byde på. En tank og et Coop supermarked hvor jeg får købt lidt ind. Resten af turen til Bodø går på rute 17. Jeg vil gerne nå til rute 17 i dag. Der er kun 10 kilometer fra Malm. No problemo. Her er meget opdyrket med korn og hø og det gør det svært at finde et sted at slå teltet op. Jeg cykler 30 kilometer ekstra til jeg møder Holmset camping. Der er langt flere marker her end der var længere syd på. På campingpladsen fejres dagen i dag ikke som er årets længste. Det havde jeg ellers håbet på.

Kilometer: 144,2
Tid: 7:06
Højdemeter: 1563
Gennemsnitfart: 20.3
Vejret: Der har både været regn på min cykelcomputer i dag og skygger fra cyklen. Om eftermiddagen kom temperaturen op på 17⁰ C

24/06/2014
Holmset (N) – Ved Foldereid (N)
– Arg kaffe….

Kl. 8 har jeg spist, været i bad og pakket teltet sammen. En tidlig dag på landevejen. Landskabet er på det jævne (efter norsk standard) Der kommer helt uventet vejstykker der hverken går opad eller nedad.

DSC_0343 DSC_0349Holder frokostpause i byen Høylandet. Der er en tank og en butik (der er langt imellem dem) Jeg tager en burger menu fra tanken og får cola skiftet ud med kaffe. Den er overraskende god. Benene er i hopla, landskabet bliver mere kuperet og naturen flottere. Vejen slanger sig langs Indafolda som er en sø med stejle og høje fjelde omkring. Her er meget fint. Modvinden langs søen vil gøre sit til at jeg ikke glemmer den. Campingpladsen ved Folderied er lukket så valget falder på vild camping lige ved siden af RV17 og direkte ved Indafolda.

DSC_0366 Mågerne skriger imens jeg børster mine tænder. De har fået øje på en ørn der kommer svævende. Jeg har set en trafikdræbt grævling (bedste bud) og ditto rød ræv i dag langs vejen. Offer for menneskes mobilitet.

Kilometer: 128.7
Tid: 6:10
Højdemeter: 1059
Gennemsnitfart: 20.8
Vejret: 15⁰ C Overskyet

25/06/2014
Foldereid (N) – Ved Alstahaug (ved den sydligste af de 7 søstre) (N)
– Verdens nordligste kafferisteri

Jeg vågner kl. 4 og er ude og tisse. Det er lyst og stille. Hurtig tilbage til den varme sovepose. Jeg har sovet 13 timer da jeg vågner igen kl. 8. Jeg starter dagen med at cykle forbi Grønlandsfjeldet. Det lyder eksotisk, men ligner alle andre fjelde. Derefter kommer jeg forbi fjeldtoppen med det pudsige navn Heilhornet på min højre side. Den stikker 1063 meter op over havet.

DSC_0370 DSC_0371 DSC_0380 DSC_0385 Det ser meget sort og regnfuldt ud mod vest som jeg cykler mod men før de første regndråber når at ramme mig drejer vejen 90⁰ mod nord og så er vejr situationen en hel anden. Vejret er omskiftelig her i fjeldene. Jeg møder 5 andre turcyklister i dag. De 4 cykler i modsat retning. Den 5. er en gut fra Schweiz (cyklet hele vejen) som jeg overhalende for et par dage siden. Jeg troede ikke jeg skulle se mere til ham, men nu overhaler jeg ham igen lige før en færgeoverfart. Der er ventetid til færgen kommer og der tales om løst og fast. Vi cykler ikke i samme tempo. Han cykler langsom men i mange timer, så vi skilles hurtig efter færgeoverfarten. Jeg skal mod nord og der er nordenvind. Solen kommer frem og folk bliver i så godt humør og smiler, giver tommel op og vinker. Ved Tøtta skal jeg igen vente på en færge. Jeg bliver noget overrasket da jeg træder ind i en lille cafe ved færgelejet. Cafeen drives af søstrene Hanne og Valborg og kalder sig verdens nordligste kafferisteri. Her er utroligt fint og stor kontrast til hvad jeg hidtil har set. I turistavisen står der ”Trenden med sykkelturiter er økende. De setter virkelig pris på å få seg en ordentlig espresso og kaffe latte forteller Hanne” Der er så sandt, så sandt.

DSC_0387 DSC_0389 DSC_0392 DSC_0398 DSC_0404 DSC_0425Jeg har fundet en fin overnatningsplads lige ved en vig. Jeg har tændt et bål for at få lidt varme. Meget fint.

DSC_0461 DSC_0465

Se billeder af alle overnatningssteder fra Farum til Bodø her

Kilometer: 137.2
Tid: 6:58
Højdemeter: 1151
Gennemsnitfart: 19,7
Vejret: 12⁰ C Overskyet

26/06/2014
Ved Alstahaug (N) – Lovund (N)
– Søpapegøjerne på Lovund

Det eneste der er på markerne er hø. Der er næsten ingen køer eller får. Så enten er de oppe i fjeldene ellers er industrilandbruget også kommet til Norge så dyrene står inde i staldene i stedet for selv at spise græsset på markerne. Jeg tror desværre mest på det sidste. Starter dagen med at cykle forbi de syv søstre med toppene Botnkrona (1072 moh.), Grytfoten (1019 moh.), Skjæringen (1037 moh.), Tvillingene (945 og 980 moh.), Kvasstinden (1010 moh.) og Breitinden (910 moh.)

DSC_0477 DSC_0483Dagens lille statistik på autocamper. Norge på en klar 1. plads. Efterfulgt af Tyskland. 3. pladsen går til Holland. Se fakta fra cykelturen Farum – Bodø her. Igennem byen Sandnessjøen og videre over den flotte hængebro med et spænd på 1 kilometer.

DSC_0486 DSC_0490 DSC_0496 Jeg når at se bagklappen på færgen jeg skal med. Tid til rejsesnak og frokost. Der er 1½ time til næste færge.

DSC_0499 Efter færgeoverfarten går det op til 350 meter over havet. Endelig kan jeg svede så fluerne flokkes om min arme. Det er skyfrit. Efter stigningen med hårnålesving er der en meget fin downhill og en rundtur langs en fjord. Der er ingen færge over fjorden så jeg må cykle langs fjorden hele vejen rundt. 70 kilometer. Her er meget flot.

DSC_0510 DSC_0514 DSC_0517 DSC_0519 Jeg er tidspresset og når først den sidste færge til øen Lovund. Jeg er der først kl. 22 efter 2½ times sejltur. Jeg skynder mig op for at se om jeg kan se lundefuglene (søpapegøjerne) Det kan jeg godt. Stedet er ikke så godt. Man står nede og kigger op på fjeldet hvor fuglene har reder. De er lidt for højt oppe til at være rigtig godt. Men det er nu sjovt med et gensyn med den charmerende fugl.

DSC_0528 DSC_0544 DSC_0545 DSC_0554 DSC_0558

Kilometer: 126.2
Tid: 6:54
Højdemeter: 1527
Gennemsnitfart: 18,3
Vejret: 18⁰ C Sol og frisk nordenvind (den vej jeg skal)

27/06/2014
Lovund (N) – Ved Grimstad (N)
– Midnatsolen er aftegnet på teltdugen

Da jeg står op kl. 06:30 er solen på himlen og det er for varmt at være i teltet. Jeg når ikke den første færge tilbage til fastlandet. Det giver mig noget tid til at se på denne lille eventyrlige ø. Fra havet ligner det en perfekt formet vulkankegle der stikker op af havet med røg omkring toppen. Røgen er nu bare skyer men man kan nærmest sige at øen skaber sit egent vejr. Øen er en lille atypisk ø da der ved havnen ligger en fiskeindustri der omsætter på ½ milliard om året. Det går at gennemsnitsalderen på øen er under 30 år. Da jeg cykler forbi børnehaven er den fyldt med børn. Øen har 420 indbyggere på sine 4,9 km ².

DSC_0573 DSC_0576 DSC_0584 DSC_0588 DSC_0592 DSC_0601 DSC_0603 Tilbage på fastlandet cykler jeg til Kilboghamn og tager færgen til Jektvik. Undervej på færgeturen passeres polarcirklen. Det er markeret med en globus inde på land som kan ses fra færgen. Cykler videre mod den næste færge bl.a. igennem en 3,3 kilimeter lang tunnel. Lige før færgen tror jeg at jeg ser en elg. Men da jeg lidt senere ser en hel flok rener går det op for mig at det er en af dem jeg havde set. Så er jeg sandelig kommet nord for polarcirklen.

DSC_0605 DSC_0608 Ved færgelejet står min ven fra Schweiz der igen og vi taler lidt sammen igen. Efter sejlturen splitter vi da jeg vil cykle op for at se Svartisen. En bree / glacier tunge. Jeg havde planlagt at jeg ville sejle over til den og gå op til den. Men tiden er ikke til det så jeg vender om efter jeg har set den på afstand og cykler videre.

DSC_0628 DSC_0632 DSC_0636 DSC_0641 Ved dagens 4. færge mødes jeg igen med min ven fra Schweiz og en ny gut fra Spanien som også er på cykelferie. Vi er de eneste der skal med færgen der først kommer 22.45. Færgen kommer fra en anden ø hvor der er 2 passager med fra. Vi splitter for at finde et sted at sove og aftaler at mødes ved Saltstaumen dagen efter.

DSC_0645 Klokken bliver 01 før jeg får mit telt op og jeg ligger i soveposen. Midnatsolen er aftegnet på teltdugen mod nord. Det er meget specielt at opleve at solen altid er på himlen.

Kilometer: 115,8
Tid: 6:05
Højdemeter: 1445
Gennemsnitfart: 19
Vejret: 18 – 20⁰ C Sol

28/06/2014
Ved Grimstad (N) – Bodø (N)
– Saltstaumen

Jeg vågner først klokken 10! Jeg skal først være ved Saltstaumen kl 18 så der er ingen panik.

DSC_0656 DSC_0661 DSC_0694 DSC_0698 DSC_0702 DSC_0705 DSC_0708 DSC_0711 Saltstaumen er verdens kraftigste tidvandsstrøm. I strædet ved Saltstaumen snævreres vandet sammen og frembringer strømhvirvler i vandet. Jeg er ved Saltstaumen et par timer før tidevandet og får en eftermiddagslur i solen.

DSC_0723 DSC_0726 DSC_0729Jeg kan høre de 2 andre turcyklisters stemmer og kommer på benene og går op på broen for at hilse og se strømmen. Det er faktisk meget imponerende og sjovt at opleve. Efter en time er det tid til afsked med de andre der fortsætter mod Nordkap.

DSC_0750 DSC_0773 Jeg cykler til Bodø og nyder de sidste times cykling i de tidlige aftenstimer. Det er fredag aften og i forstæderne til Bodø hygger folk sig ved grillen og i haven. Det er en rigtig sommeraften. Er ved campingpladsen kl. 21 men det er svært at komme i seng. Døgnrytmen har rykkes sig her hvor det altid er lyst.

Kilometer: 105,5
Tid: 5:41
Højdemeter: 1401
Gennemsnitfart: 18,6
Vejret: 20⁰ C Sol (perfekt cykelvejr)

29/06/2014
Bodø (N)
– Den grimme domkirke

Cykler til centrum og cykler lidt rundt der. Tyskerne bombede byen under 2. verdenskrig, så her er ikke så meget at se. Der er kun lidt charmende træhuse i udkanten af byen. Der er mest nye hoteller og en utrolig grim domkirke og rådhus. Jeg går en tur ud på molen. Der er søpindsvin i det klare vand. Spiser frokost på Egon’s og cykler til lufthavnen som virklelig er bynær bag de første rækker af huse og haver.