20/07/2013
Sola (N) – Sola strand (N)
– Pelle-pedal-løs
Min cykel kom ikke med flyet fra København til Stavanger. Møg træls. Prøver ikke at blive frustreret. Kaffen er sort og drikkes i solen. Morfar i solen.
Da cyklen endelig kom 6 timer senere var den ene pedal faldet ud af transportkassen som cyklen var i under flytransporten. Det er nu lørdag aften og alt er lukket. Træls, træls, træls. Gik til Sola by for at se om der er nogle muligheder. Heldet følger den kække bi. Alt er lukket. Dernæst gåtur til Sola strand for at sove. Håber at det er okay at sætte telt op ved stranden?
Billeder fra alle overnatningsteder fra Farum til Aalesund her
Dagens data
Kilometer: 6,8 (på gåben)
Tid: 1:03
Højdemeter: 105
Gennemsnitfart: 6,4
Vejret: 25⁰ C kl. 20:00
21/07/2013
Sola strand – Stavanger (N)
– Stavanger
Går fra stranden til lufthavnen hvor jeg tager en lufthavnsbus til Stavanger centrum. Bor på Stavanger campingplads. Dårlig start på dagen – gider ikke at være her – jeg vil cykle.
Dagtimer i Stavanger, som virkelig er fin. Sidst var jeg ikke så begejstret for byen men da var jeg også under tidspres og kom ikke ud i krogene. Meget fin gammel bydel. Drikker kaffe. Slapper af. Fin dag.
Er nu ved at lade ben og elektronik op til det (forhåbentligt) går løs i morgen. Jeg er kommet 2 dage efter min plan nu. Minimum 1 dag skal indhentes. Så ideen med at cykle max 100 kilometer om dagen kan jeg godt glemme alt om. Det gør dagene lidt mere pressende. I morgen går det løs. Cyklen plejer at være ensbetydende med frihed, men for nuværende er den et klods om benet.
Sidste nat sov jeg med lyden fra Nordsøens brusene bølger. I nat er det summen fra Europavej 39. Same, same but difference.
Dagens data
Kilometer: 15 (på gåben)
Vejret: 25⁰ C
22/07/2013
Stavanger – Leirvik (N)
– Mælk og honning
Sejltur til Skudeneshavn. Meget fin gammel bykerne.
Videre af store veje forbi Haugesund til Sveio. Men det betyder ikke at vejen er givet. Cykelstien skifter hele tiden side fra den ene side af vejen til den anden side af vejen og videre ind i villakvartere, skiltningen forsvinder, så er jeg tilbage på hovedvejen og sådan fortsætter det derudaf. Sejltur over Bømlafjorden – nord på – noget mere kuperet end forventet. Det kan mærkes i benene.
Finder dødtræt en campingplads i Leirvik. Bølgen af held jeg har surfet på gennem de andre cykelferie se ud til at have lagt sig. Det oppustelige liggeunderlag er punkteret og cyklen takker over på den mellemste klinge. Nordmændene er så flinke, så flinke. De hilser og ønsker god tur. Det føles som et land hvor der ikke kan ske en noget ondt. Landet der flyder med mælk og honning. Men hold kæft det hele er dyrt heroppe. Er fremme ved campingpladsen kl. 21:30 men når at nyde et øjeblik med bølgesvulp og fuldmåne over Hardanger fjorden.
Dagens data
Kilometer: 134,8
Tid: 6.30
Højdemeter: 1607
Gennemsnitfart: 20,7
Vejret: Sol og 25⁰ C
23/07/2013
Leirvik – Ved Vaksdal (N)
– Bergen
Følger Europavej 39 til Bergen inklusiv færgeoverfart med meget cykel og snakke glad billetkontroller. Sveden triller ned af panden, holder en kort puste i øjenbrynet, tager tilløb ned af næsen og drypper ned på cyklen. Pedalerne rotere – det er varmt.
Stil pilen over billederne for lidt info om billedet.
Bergen virker som en rigtig storby – tunneler, broer og sporvogne – et mareridt for en turcyklist. Finder en fin og rolig cykelsti der leder mig ind til centrum gennem forstaden med det fantastiske navn – Paradis. Der er marked på havnen hvor duften af hvidløg og røget fisk for tænderne til at løbe i vand. Fin stemning. Den gamle Brygge skuffer ved første øjekast, men viser sig at være en finurlig labyrint af små spændende gader med hejseværk og gamle døre. Et godt men kort bekendtskab.
Slut på det lette liv, nu venter fjeldene på mig. 12 tunneler ud af Norges 1.000 tunneler kommer jeg gennem i løbet af eftermiddagen. Særlig slem var den 2,8 kilometer lange tunnel med meget lidt plads til en bred turcykel – dyb koncentration. Det er ikke skide spændende at køre på Europavej 16, men meget flot.
Kræfterne slipper op og teltet bliver slået op lige ved siden af vejen til den ene side og Sørfjorden langt under mig til den anden side. Flot.
Kræfterne har en konstant kamp mod højdemeterne. Det bliver umulig at hente de 2 tabte dage, så nu går jeg efter at indhente den ene dag.
Dagens data
Kilometer: 127,45
Tid: 7:06
Højdemeter: 1390
Gennemsnitfart: 18,0
Vejret: Sol og 25⁰ C
24/07/2013
Ved Vaksdal – Kaupanger (N)
– Forglemmigej
Det er en hot hot dag, asfalten smelter. Jeg er på cyklen klokken 07:00, klokken 09:00 har jeg overstået dagens 14 tunneler. Det bliver med blandende minder at jeg tænker tilbage på de underjordiske gange. De spare mig for en masse højdemeter, men sjovt er det nu ikke. Europavej 16 er generelt en prøvelse af koncentrationen med biler, busser og lastvognstog uden plads på højre side af den hvide stribe. Det er den eneste vej i den retning jeg skal og valget er derfor ikke forkert. Det bliver mere overvældende smukt for hver pedalomdrejning.
Et af de få steder jeg kører på den paralle gamle vej som nogen steder stadig eksistere er ved Gudvangen. Her er en heftig 18 % hårnåle nedkørsel med udsigt over Nærøy dalen. Stopper da mine skivebremser hiver efter vejret og er begyndt at hyle. Der kommer varmedis fra skiverne og den karakterisere pling, pling lyd afgøre at det er tid til en pause. Cykelhandsken røger da jeg vil se hvor varm skiven er.
Nærøy fjorden. En enlig svale suser henover vandet. Brisen hvisker forglemmigej. Det er tydeligvis et meget populært sted. Kinesere over alt. Sulten er lille i varmen og jeg forsøger at få noget energi gennem yoghurt og cola. Med skyggen i dalen kommer appetitten. Rensdyr hakkedreng med tyttebærsovs i cafeteriet i bunden af fjorden.
Sejltur fra Gudvangen til Kaupanger. Meget flot tur gennem Nærøy fjorderns smalle forløb. Videre ud i Sognefjorden der med sine 200 kilometer er blandt verdens længste. Der er flere gange “delfiner” ved siden af færgen som nok er Nise hvaler.
Er nu på en fantastisk campingplads direkte til fjorden. Her er chillout stemming. En gruppe unge soler sig. Familiefaren spiller guitar og drikker rødvin. Et par bager snobrød over bål. Føler mig godt tilpas her.
Forleden kom jeg igennem en lille flække som hed Lykling. Det må være en fusion mellem cykling og lykkelig. Køler lårbasserne i Sognefjorden før sengetid. Forfriskende.
Dagens data
Kilometer: 104,86
Tid: 5:47
Højdemeter: 1179
Gennemsnitfart: 18,1
Vejret: 25⁰ C
25/07/2013
Kaupanger – Lom (N)
-Sognefjeldet
Farvel til sognefjorden. Goddag til Kaupanger stavkirke.
Efter et par knolde og cykling langs flotte søer er det tid til dagens helt store udfordring.
Turen over Sognefjeldet og Nordens højest beliggende pas i 1434 meter over havet. Med 18 timer siden jeg sidst sad på cyklen kan jeg ikke blive mere klar. Tyngdekraften hiver godt i den 35 kilo tunge turcykel. Fluerne elsker mine svedglinsende arme som kun bevæger sig fremad med en beskeden fart. Stopper ved fjeldstuen Furtagrø i 700 meters højde og spiser en is. Varmt. Pigerne sidder i bikini toppe. Det går langsomt men længden på stigningen er også ekstraordinær dræbende og tager mig 3 timer plus pauser. I de 1434 meters højde uddeler jeg en skål til mig selv i cola før der begynder at indtikke negative højdemeter på kontoen. Der kommer godt gang i cyklen og det virker til at guderne vil hilse ordenligt farvel med et tordenbrag og så begynder det ellers at regne. Belønningen for alt sliddet kommer med 8 % nedkørsel og panorama udsigter. Utrolig flot dag.
Dagens data
Kilometer: 148,79
Tid: 8:35
Højdemeter: 2401
Gennemsnitfart: 17,3
Vejret: 25⁰ C. Sol og regnbyge
26/07/2013
Lom – Valldal (N)
– Geirangerfjorden
Der er cykelløb med start ved Lom stavkirke som er mit første mål. Foretager en lille foto safari. Et spændende syn med fabeldyr og lugten af tjære.
Bageren i Lom får også et besøg da det er en Michelin kok der har startet bageriet her ude i en lille landsby med grund ideer om surdej og stenovn.
Dagens anden gastronomiske højdepunkt sker lidt senere på fjeldkroen ved Grotti efter en formiddag hvor cyklingen bogstavligt her været op af bakke. Får en velsmagende elgburger. De 2 piloter – Den nedskudte og den nedskydende fik et livslang venskab som er filmatiseret. Jeg snuser lidt rundt ved flyet fra WWII der blev skudt ned 3 kilometer fra kroen men nu er udstillet ved siden af kroen som et imponerende trækplaster.
Endelig når jeg toppen af dagens 1. ud af 2 topmål i 1038 meters højde. Men bremserne må på arbejde på nedkørselen for her er postkort idyl der må foreviges. Hele dagen er overvældende med panorama udsigter og postkort landskab overalt.
Geiranger er hurtig overstået. Her lugter af smoggen fra krydstogt skibende som den vindstille fjord har fanget og forpestet. Butikkerne er krydstogt pebrede og ikke noget særligt.
Cykling op af Ørnevejen og udsigtspunktet Ørnesvinget til toppen af dagens anden topmål i 624 meters højde. Smart med elcykler fra Geiranger til Ørnesvinget og store skivebremser til turen retur til Geiranger.
Jeg bliver filmet, fotograferet, heppet og får thumps up på stigningerne i dag. Næsen bliver rettet mod færgen til Linge. Fin, fin nedkørsel. På færgen er det slut med solen og et dramatisk skue opbygges mod sydøst med lyn, bulder og brag.
Jeg sætter hurtigt telt op imens de første regndråber rammer min ryg.
Dagens data
Kilometer: 128,63
Tid: 6:57
Højdemeter: 1832
Gennemsnitfart: 18,5
Vejret: 25⁰ C
27/07/2013
Valldal – Ved Vaksvik (N)
– Troldstigen og de 4 udfordringer
Mændene i Valldal er ved at gøre klar til årets byfest imens jeg drikker yoghurt fra den lokale købmand.
Dette må være Norges jordbærdal nummer et. Her er stort set kun jordbærmarker med krumme rygge for at sikre dagens høst.
Dagens første af dagens 2 udfordringer er at klatre op til Troldstigen. Som vanligt meget fint. Møder en del andre på (tur-) cykler. Der er små marsvin lignende dyr i grøften der piver som marsvin men kun er en ¼ størrelse.
Stopper ved spisestedet ved Troldstigen og går op og ser udsigten. Jeg viste jo godt hvad der ventede mig men alligevel er det et overvældende syn. Herefter går det kun en vej og det er nedad. Så er det slut med de høje pas for denne gang.
Dagens anden udfordring er den 6,6 kilometer lange tunnel ved Gridset. Heldigvis er der det meste af tiden et nogenlunde bredt fortov. Den var lang. Da jeg kommer ud af tunnelen kommer det bag på mig at jeg skal i gang med dagens 3. udfordring. Det regner, mit venstre knæ gør nas og jeg er gået mesterlig kold. Er fuldstændigt flad for energi og har ingen motivation. Hvad gør en rigtig sportsmand? Jeg stoppede, satte mig på et autoværn og spiste snolder. For nuværende eneste løsning.
Slæber mig af sted mod hvad der skal blive endnu en udfordring. Asger Nielsen har lagt 2 og 2 sammen og set på kortet hvor der er en smutvej. Det viser sig bare at være en jordvej som hæver sig 400 meter over havoverfladen. Der er både heste, får og køer på det store indhegnede område jeg cykler igennem. Finder en plads i skoven og slår telt op omgivet af fårebjælder og fossende vandløb.
Dagens data
Kilometer: 116,51
Tid: 7:29
Højdemeter: 1918
Gennemsnitfart: 15,6
Vejret: 18 – 25⁰ C
28/07/2013
Ved Vaksvik – ved Ulsteinvik (N)
– Lunder!
Vågner om natten ved at det pusler uden for teltet. Jeg kigger ud under teltdugen og der står en ko. Frøer ved min lille teltlejr og senere langs landevejen en ren massakrerer af døde frøer. Morgen dis.
Havnen ved Sulesund er et rent open air akvarium med fisk i alle størrelser og sågar flere farver. Små fiskersamfund med forvoksede fiskerkutter. Der er noget galt med proportionerne.
Efter 100 kilometer og en færgeoverfart kommer jeg til øen Runde med Norges sydligste fuglefjeld. Tager mig god tid. Jeg vil ikke gå glip af det møde. Hænger ud ved fuglefjeldet i et par timer. Men jeg må sige at jeg bliver bitter over ikke at have set det jeg kom efter, nemlig charmøren Lunde fuglen. Det er den jeg er kommet for at se.
På vejen tilbage læser jeg et skilt med et billede af en anden havfugl og langt nede i teksten står der så at der i øvrigt lige er en Lunde koloni på vejen derhen. Det er dem alle vil se! Op og kigge og der er den lille charmetrold ganske tæt på. Perfekt.
Mit venstre knæ problem har åbenbart godt af en fjeldvandring og er pludselig i topform. Jeg beslutter at cykle mod Aalesund. Det begynder at øseregne og jeg slår teltet op i en skov. Alt er vådt.
Dagens data
Kilometer: 143,95
Tid: 7:22
Højdemeter: 1521
Gennemsnitfart: 19,6
Vejret: 20⁰ C sol og regn
29/07/2013
Ved Ulsteinvik – Aalesund (N)
– Fotogen
Jeg står tidligt op for at kunne se Aalesund før hjemturen. Guddommelig lys på vejen.
Tager en båd som kan sammenlignes med havnebusserne i København bare her med større afstande. Folk er på vej på arbejde. Aalesund har en blanding af lille by stemning og turist hotspot. Efter en brand er alle husene bygget i samme periode og efter jugendstil opskiften. Fremstår meget homogent. Er (selvfølgelig) oppe af de 418 trin til udsigtspunktet som har et flot view over hele byen. Meget fotogent. Hyggelige timer i byen før hjemturen påbegyndes.
Dagens data
Kilometer: 12,15
Tid: 00:41
Højdemeter: 141
Gennemsnitfart: 17,8
Vejret: 22⁰ C
Se alt om cykelturen Farum – Aalesund her