Bodø – Alta. 19 – 28 juni 2015

19/06/2015
Bodø (N)
– Bodø bed din sidste bøn

Bodø bed din sidste bøn for jeg har lige fået løn – eller hvad det nu var Den Gale Pose sang i 90’erne. Der er gang i den fredag aften i Bodø med koncert på den centrale plads bag høje hegn. Et andet sted i byen er der Arctic Yoga Conference. Men jeg har hverken lige fået løn eller taget til Bodø for at feste. Min cykel spiller kostbar (hvad den også er når jeg skal på cykelferie!) og vil ikke lige sådan komme fra Oslo til Bodø. Jeg bruger tiden på at kigge lidt på byen og se hvordan det er et tilløbsstykke når en kutter kommer i havnen og sælger rejer direkte fra skibsdækket.

DSC_7247 DSC_7253

Kilometer: 0
Tid: 0
Højdemeter: 0
Gennemsnitfart: 0
Vejret: Meget fint – sol og 10 – 15⁰ C

20/06/2015
Bodø (N) – Rørvikstranda (N)
– I gang før fanden får sko på og den perfekte strand

Jeg får min cykel med dagens sidste fly overhovedet i lufthavnen og samler den imens lufthavnens personale er ved at gå hjem. Jeg triller ud af lufthavnen stadig uden at vide hvad jeg skal. Klokken er 24:00 og jeg har 2 – 3 muligheder. Jeg kan finde et sted at slå teltet op eller finde et hotel. Jeg kan tage natfærgen til Moskenes. Den sidste plan er den dummeste og den jeg vælger. Natfærgen sejler kl. 01:00 og tager kun 3 timer, som bliver min eneste nattesøvn. Kl 04:00 står jeg i Moskenes på Lofoten. Midnatssolen skinner i nord fra en skyfri himmel og jeg sætter mig op på min cykel efter et tøjskift i læ af en lade. Det er syret at cykle rundt har om natten i solskin, flotte landskaber og 3 timers søvn på kontoen. Hvis man ikke bliver overvældet af de smukke former og charme på det sydligste Lofoten har man et hjerte af sten. Her er flot, hyggeligt og dramatisk. Her hænger titusinder af torskehoveder til tørre som er en eftertragtet delikatesse i den vestafrikanske egusi-suppe. Jeg bliver lidt skræmt da jeg står under 1000 fiskehoveder for at tage nogle billeder.

DSC_7266 DSC_7271 DSC_7288 DSC_7295 DSC_7301 DSC_7302DSC_7310DSC_7316Ved Ramberg skal jeg ud på en lang mole for at tage billeder af landskabet. Jeg trækker cyklen og koncentrere mig om ikke at trække cyklen hen over de mange søpindsvin der ligger på molen og som fuglende sikkert har taget herop. For at kommer til den næste ø Vestvågøy skal man igennem en tunnel under sundet, 63 meter under havoverfladen. Vestvågøy suser jeg hen over da den ikke kan leve op til sine sydligere søstre. Her er landskabet mere fladt og udramatisk. Lofoten er en lang række øer og den næste i perlerækken er Austvågøy hvor jeg cykler ud til et gammelt fiskerleje Henningsvær i yderste klippeskær. Faktisk ligger det ude på nogle små øer uden for kysten. Der er nu nogle små broer ud til øerne med lysregulering da der kun kan være en bil i bredden. Jeg går en lille tur og cykler derefter tilbage til en meget fin strand jeg så på vejen derud.

DSC_7335 DSC_7339 DSC_7350Jeg sætter teltet op ved den kridhvide strand med en klukkende bæk og udsigt til høje fjelde med snetoppe. Det perfekte teltspot!

Kilometer: 128.9
Tid: 7:06
Højdemeter: 1344
Gennemsnitfart: 18,1
Vejret: Sol + lidt skyer. 10 – 15⁰ C. Fint

21/06/2015
Rørvikstranda (N) – Maurnes (N)
– Overnatning ved kirkegården

Rørvikstranda er virkelig fin og som ejendomsmæglerne vil sige om vigtige salgsparametre – beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Jeg vågner efter 15 timers tornerosesøvn kun afbrudt af at jeg først faldt i søvn uden at have fået liggeunderlag og sovepose pakket ud. Jeg går en lille tur ved stranden og opdager at jeg ikke er den eneste der har opdaget dette fine sted. Der er kommet 3 – 4 andre telte som ligger rundt omkring skjult mellem klipperne. Jeg cykler gennem Svolvær og videre på Austvågøy. Her er meget fint med dramatiske tinder overalt langs Austnes- og Sløverfjorden.

DSC_7362 DSC_7367 DSC_7378 DSC_7384 DSC_7393 Ved Fiskebøl skal jeg med en færge til Melbu. Færgebillet: 39 norske kroner. Kaffe på færgen: 30 norske kroner.

DSC_7402 DSC_7414Videre igennem Hurtigrutens fødeby Stokmarknes og op langs kysten til Sortland. Strækningen er anormal. Der er flade veje og en massiv medvind. Her er blomsterne enge, Hadselfjorden og på den modsatte side af fjorden er der en hidsig sneklædt fjeldrække med spidse toppe. Af en eller anden grund glemmer jeg altid at fødevarebutikkerne har søndagslukket i Norge. Det bliver til aftensmad i et gadekøkken. Det lyder mere eksotisk end det er. I Norge er det en grillbar. Et ældre tysk ægtepar som er erfarne turcyklister og nu er på en 2½ måned cykelferie advare mig mod campingpladsen i Sortland. Teltet bliver slået op ved Maurnes kirkegård og 3 meter fra vandet.

DSC_7444 DSC_7445 DSC_7466

Kilometer: 107,7
Tid: 5:07
Højdemeter: 781
Gennemsnitfart: 21,0
Vejret: Sol, lidt skyer. Perfekt, 15⁰ C

22/06/2015
Maurnes (N) – Bleik (N)
– Kridhvidt sand og krystalklart blåt vand

Jeg kan lige så godt sige det som det er. 90 kilometer i modvind. Det tager lige toppen af nydelsen. Udsigterne på Hinnøya er fine og på Andøy fravælger jeg ”hovedvejen”. Jeg cykler på den lille smalle vestlige vej efter anbefaling fra en dame jeg mødte i lufthaven som også ventede på hendes cykel (tandem) Her er meget fint med små bugte med kridhvidt sand og krystalklart blåt vand. Vejen der lige kan klemme sig inde mellem havet og fjeldet nogen steder. Andre steder kører man på store flade sletter hvor der er en frisk lugt af hav og lyng. Der er mælkebøtter overalt, noget forsinket i forhold til i Danmark.

DSC_7488 DSC_7497 DSC_7501 DSC_7508 DSC_7521 DSC_7535Jeg har slået teltet op ved Norges længste sandstrand som nok ikke imponere en vestjyde. Jeg handler lidt ind i byens eneste købmand – landsbyservice. Falder i søvn til lyden af en lokal fodboldkamp, mågeskrig og bølgebrus.

Kilometer: 90,2
Tid: 4:33
Højdemeter: 448
Gennemsnitfart: 20,0
Vejret: Sol, 15⁰ C. Modvind!

23/06/2015
Bleik (N) – Bøvær (N)
– Sikke en dag!

Jeg kan godt mærke det da jeg cykler fra Bleik hvor jeg har sovet og til Andenes hvor jeg har bestilt en hvalsafari. Det blæser rigtig meget. Det er svært at træde cyklen fremad på de åbne stykker. Måske er hvalsafarien aflyst tænker jeg. På den ene side vil det være brand ærgerligt nu hvor jeg er her. At være på det rigtige sted på det forkerte tidspunkt. På den anden side er jeg ikke søstærk og frygter allerede lidt turen i den ombyggede fiskekutter som skal fragte os ud til en kontinentalsokkel med 1000 meter vand under os. Først er der en museums rundvisning og derefter selve hvalsafarien. Den guidede museums rundtur er spændende og informativ. Midt under rundvisningen kommer beskeden om at hvalsafarien er udsat til minimum til kl. 18:00. Der burde det blæse 10 m/s som vist stadig er lige på grænsen til en aflyst sejltur. Jeg tror ikke rigtig på det og får mine penge retur. Cykler ned på kajen og venter på færgen videre til Gyllefjord. Der er ingen venteværelse og det blæser, er koldt og småregner.

DSC_7550 Færgen sejler kun om sommeren og er en ældre årgang. Høj og slank. Vi når nærmest ikke ud af havnen før det gynger voldsomt. Der kommer nogle ordenlige drøn fra skroget når bølgerne rammer hårdt og der kommer bølgesprøjt på vinduerne i 2. sals højde. Jeg kigger på horisonten alt hvad jeg har lært. Det er dog svært når horisonten først forsvinder over vinduet og derefter under vinduet. Pludselig for jeg en voldsom hedetur og så ved jeg ligesom godt hvad klokken har slået. Jeg glemmer alt om kamera og pung og jeg når lige at nappe en brækpose før jeg skynder mig ud på toilettet. Her opholder jeg mig det meste af den 1½ time lange færgetur. Jeg får det hurtigt bedre da jeg er kommet til øen Senja og humøret bliver hurtigt godt.

DSC_7555 Her er små snørklede og bakkede veje hvor der lige kan komme en turcykel forbi en bil. Her er små hvide strande med klipper omkring. På et tidspunkt kommer der en 4 kilometer 8 % stigning. Da vejen flader ud på toppen er der is på søerne. Herefter går det nedad igen. Men turen bliver hurtig afbrudt af en 1.8 kilometer lang tunnel hvor der er vejarbejde. Det betyder at der er sluttet for gadelamperne i loftet og det er kulsort. Det er lidt skræmmende kun med en lille diode forlygte. Jeg går hele vejen for at undgå at køre i et hul da der nogen steder ikke er asfalt. Ved Bergsfjorden er der en udsigtsplatform og god udsigt.

DSC_7562 DSC_7572 Cykler ud af en lille kroget vej som fører til miniput fiskerbyen Bøvær. Utrolig hyggeligt med en lang hvid sandstrand. Her sker absolut intet og det er lige præcis charmen. Det er sådan et sted forfatterne altid tager til i filmene for at skrive i en lille flække ved vandet. En mand i shots og t-shirt har tændt et bål. Jeg spørger med håb i stemmen om det er et Sankt Hans bål, men det er det nu ikke. Han syntes nu godt vi kan aftale at det er et midsommer bål. Teltet er sat op ved en af de små fine strande.

DSC_7581 DSC_7585 DSC_7592 DSC_7602 DSC_7605

Kilometer: 58,7
Tid: 3:41
Højdemeter: 848
Gennemsnitfart: 15,9
Vejret: Først koldt og blæsende, senere sol og lidt vind

24/06/2015
Bøvær (N) – Tromsø (N)
– hygger med det grå guld og bagerens dårlige øje

Jeg vågner kl. 06:00. Det er meget godt for så kan jeg nå færgen ved Botnhamn kl. 11.15. Den næste færge sejler først kl. 16:00. Jeg prøver at have et minimum af planlægning på mine cykelferier, men nogle gange kan det nu være en fordel ikke er bruge 5 timer midt på dagen på at vente på en færge og derved ikke have noget tid til at se Tromsø. Senja har overrasket positivt. Jeg forventer at Ronja Røverdatter springer frem hvornår det skal være. Her er ingen klassiske turistattraktioner men derimod miniput fiskerbyer med kridhvide strande og røde fiskehytter. Der er fjelde og fjord.

DSC_7621 DSC_7626 DSC_7635 DSC_7637 DSC_7639 DSC_7647 DSC_7657 DSC_7663 I Botnhamn stopper jeg ved den lille Joker købmand og køber bagernes dårlige øje som det næsten er blevet en lille tradition imens jeg venter på færgen. Folk er så flinke her, ingen har travlt.

DSC_7669 Efter færgeturen er jeg på Kvaløya hvor vejende er blevet rettet lidt ud men her er stadig meget fint med huse på pæle ud i vandet. På fjeldet er birketræerne kun 3 – 4 meter høje og igang med at springe ud. Benene er glade så det er jeg også. Jeg ankommer til Tromsø Camping kl. 15:00. efter ekspres opsætning af telt og tøjskifte er jeg klar til at kigge på Tromsø før lukketid. Drikker den lokale Mack øl og spiser en burger. Tromsø er hyggelig og ud fra gadebilledet er det favoritten blandt det grå guld og busrejser.

DSC_7702 DSC_7715 DSC_7721 DSC_7726 DSC_7732 DSC_7735 DSC_7737

Kilometer: 103,9
Tid: 5:08
Højdemeter: 1065
Gennemsnitfart: 20,2
Vejret: Skyet, lunt og senere lidt regn

25/06/2015
Tromsø (N) – ved Storslett (N)
– Regn

Cykler fra Tromsø på E8. Her er meget trafik. Biler, lastbiler og busser. Dernæst følger jeg rute 91 til dagens første færge til Svenby.

DSC_7749 Lige efter jeg kommer ud af færgen bliver jeg angrebet af en måge – måger er store! Jeg er nu i det område der bliver kaldt Lyngen. Her skulle eftersigende være meget smukt, men i dag hænger skyerne nede under trægrænsen og jeg kan intet se.

DSC_7760 DSC_7761 Færge nummer 37 siden jeg startede rækken af cykelferiere og færgeoverfarter i Farum går til Olderdalen og er ikke overbebyrdet. Der er en kvinde i en bil og mig på min cykel. Herefter og videre nordpå cykler jeg på Europavej 6 som mange der tager turen til Nordkap i bil følger store dele af vejen. Jeg har tidligere cyklet et lille stykke af E6 ved Trondheim men ellers har jeg fulgt en anden rute som virkede mere interessant, -og længere. Her oppe er der ikke meget Europavej over den og nogle steder er den ganske smal. Det har småregnet længe, men ikke noget der har ødelagt mit humør. Men da jeg skal over et lille pas (227 moh) begynder det at regne meget. På nedkørslen bliver jeg kold og våd. Temperaturen har hele dagen ligget på 11⁰ C.

DSC_7770 DSC_7775 DSC_7776Efter Storslett finder jeg en lille eng lige ved E6 og slå teltet op imens det regner. Jeg prøver at organisere mig og alle mine våde ting og tøj så godt som muligt. Sover med lyden af E6 på den ene side og fårebjælder på den anden side.

Kilometer: 120,5
Tid: 5:55
Højdemeter: 1113
Gennemsnitfart: 20,4

26/06/2015
ved Storslett – Saltnes (N)
– Øksfjordjøkelen og rener

Dagen startede med modvind, 9⁰ C, småregn og det våde cykeltøj fra i går. Ved Kvænangsfjellet giver jeg mig selv en udfordring at jeg skal cykle til toppen uden pauser. 400 højdemeter. På toppen er der en flot udsigt men koldt. Der er en flok rener der følger mig. Tror de jeg er en stor og flot han-ren her i mig grå regnjakke og hvide cykel? Efter at jeg har cyklet 50 kilometer uden at have set en købmand overvejer jeg en rationeringsplan men pludselig dukker der en lillebitte købmand op. Herefter går det over endnu et lille pas i 269 meters højde.

DSC_7791 DSC_7794 DSC_7795 DSC_7802 DSC_7806 Ved Alteidet drejer jeg fra E6 for at cykle de 8 kilometer ud af en blind vej til en gletcher – Øksfjordjøkelen. Som den eneste gletcher på et europæiske fastland kalver den direkte i fjorden. Jeg slår teltet op i Saltnes og går de sidste 6 kilometer hen mod gletcher armen til jeg syntes jeg er tæt nok på. Der lyder store tordenbrag hver gang der falder et stort stykke sne og is ned. Det er storslået.

DSC_7828 DSC_7833 DSC_7835 DSC_7858 DSC_7863

Kilometer: 93,4 + 12 km vandring
Tid: 5:06
Højdemeter: 1343
Gennemsnitfart: 18,3
Vejret: 9 – 12⁰ C. Først regn, siden tørt men skyet

27/06/2015
Saltnes (N) – Øvre Alta (N)
– Helleristninger

Vågner ved fremmedartet fuglekvidder. Jeg er ved at være langt hjemmefra. Jeg cykler tilbage til E6 og følger Langfjorden som er, ja – lang. Cykler videre langs Altafjorden hvor tyskerne havde deres stolthed krigsskibet Tirpitz liggende under 2. verdenskrig. Det var så kostbart for dem at de ikke turde tage det i brug. Lige før byen Talvik overhaler jeg en spansk turcyklist, som overhaler mig igen da jeg skal tage et billede. Ved købmanden og det offentlige toilet i Talvik stopper vi begge og da jeg kommer ud fra købmanden er hendes dæk pludselig sprunget med et ordentligt brag. Heldigvis for hende var der nogen i en autocamper der så det ske og tilbyd at tage hende og hendes cykel med til Alta og en cykelbutik.

DSC_7873 DSC_7876 Ved Kåfjord er der bygget en ny bro og tunnel hvor det ikke er tilladt at cykle.

DSC_7879Jeg må derfor med den gamle vej rundt om den lille fjord. Det viser sig at være dagens flotteste stykke med Kåfjord kirke og små hidsige bakker. Lige før byen Hjemmeluft kører jeg igennem 2 spritnye tunneler. Nummer 88 og 89 siden starten i Farum. Ved Hjemmeluft stopper jeg og ser de (op til) 6000 år gamle helleristninger. Der er 5000 tegninger i området, men der er lavet en sti til nogle af de mest tilgængelige i tilknytning til et museum. Museet er en omgang blandede bolsjer med alt fra helleristninger, designtøj, bjørne og fiskestænger. Alt hvad man lige kunne skrabe sammen.

DSC_7891 DSC_7897 DSC_7898 DSC_7901 DSC_7913 DSC_7915 DSC_7922

Kilometer: 102,1
Tid: 5:23
Højdemeter: 1082
Gennemsnitfart: 19,0
Vejret: 12⁰ C og tørvejr (og en lillebitte smule sol)

28/06/2015
Øvre Alta (N) – Alta (N)
– Sidste dag i denne omgang

Turcyklister: Der er ret mange heroppe i det nordlige Norge hvor jeg møder nogle hver dag. Jeg møder selvfølgelig flest der skal den modsatte vej. Overraskende er det at der mindst er lige så mange kvindelige som mandlige. Kvinderne cykler flere sammen. Mændene oftest alene. Der er mange par i pensionistalderen der er på måned lange ture. Mange er gået på pension for mange år siden.

DSC_7923 DSC_7924 DSC_7926

Jeg har god tid på campingpladsen. Jeg skal først med et fly hjem kl. 18:00. Jeg cykler til centrum men her er alt dødt da det er søndag. Herefter cykler jeg til lufthavnen som er ganske lille.

Kilometer: 12,9
Tid: 0:59
Højdemeter: 99
Gennemsnitfart: 12,8
Vejret: Overskyet + 18⁰ C

Link til statistik og tidligere ture HER